Op het moment van schrijven hebben de schoolkinderen meivakantie. Het afgelopen weekend stond bol van bijzondere festiviteiten. Het begon vrijdag met de lintjesregen in It Heechhûs: 3 Hegemers werden verrast en mochten als lid in de orde van Oranje Nassau een lintje in ontvangst nemen. Maar meer hierover verder op in dit nummer! Op zaterdag volgde de Opening Watersportseizoen, wat weer een geslaagd feest was. Veel te zien en te beleven. Daarna kwam Koningsdag en werd dit jaar speciaal gevierd in Dokkum. Dit was dan ook een uitgelezen kans om zelf deze happening te beleven nu de Koninklijke familie in onze eigen provincie te gast was. We hebben ons uitermate vermaakt! Voor de aankomende tijd hebben we ook alvast leuke activiteiten in onze agenda gezet. Wat dacht u van Heechspanning en de Skousteroldtimerdei! En vanuit de WSH en SFT zijn ook weer leuke wedstrijden en activiteiten georganiseerd. Kortom, bekijk de agenda en mis niks van de leuke evenementen in Heeg! Om u hierbij te helpen, kunt u makkelijk gebruik maken van de nieuwe DorpsApp. Mis geen enkel nieuwtje in of over ons dorp! Gewoon op uw mobiel, dus altijd bij de hand. Nieuwtjes en activiteiten zijn er van alle deelnemende verenigingen of organisaties te vinden. Heeft u ‘m nog niet geïnstalleerd? Kijk snel op de App Store of Google Play voor deze handige en gratis app. Er zijn nieuwe ontwikkelingen in het woningbouwproject Nij Wetterlân op de plek tussen Villa Romsicht en It Fabryk. Dit project voor duurzaam en toekomstbestendig wonen in ons eigen dorp vordert gestaag. Naar verwachting zal vanaf het eerste kwartaal van 2027 de eerste woningen gebouwd kunnen worden. Kijk voor meer informatie op www.nijwetterlan.nl en schrijf u in om periodiek op de hoogte gehouden te worden. Tot slot nog even een persoonlijke rectificatie over de woordzoeker die ik in de vorige Sylboade had geplaatst. Blijkbaar waren de bovenste en onderste regels met letters weggevallen waardoor het meer een breinkraker werd om de oplossing te achterhalen😉
Heel veel leesplezier!
Marcel Langeland (voorzitter) Namens het bestuur van de Sylboade
Mijn naam is AlexanNE van der Werf (Alex). Die zo boos kijkt? Ja, maar dat zit een beetje in de familie (vaders kant, dank pa 😊) en het valt over het algemeen reuze mee. Ik ben onderhand 38 jaar en geboren & getogen in Oosthem. Opgegroeid, in toen nog een bungalow, met mijn vader (Ruurd), moeder (Sjak), broertje (Julius) en zo’n 104 beesten, heb ik een prachtige jeugd gehad. Ruimte, water, boomhutten, trampoline, fikkie stoken etc.. Wij kwamen veel in Heeg doordat de familie van mijn moeder, (van Barneveld) hier in 1979 is neergestreken. Dat begon met mijn opa & oma in de “boerderij” en de kring is daarna rondom de kerk uitgebreid. Of zoals ik dat een meisje, die langsfietste, een keer tegen haar vriendin hoorde zeggen: (ik neem aan gekscherend) “Kijk, dit is het van Barneveld blok….”
In Heeg heb ik mijn eerste bijbaantje gekregen, in de bediening, bij De Watersport. Op net 13 jarige leeftijd. Ik zag er toen (nog steeds) iets ouder uit dan dat ik daadwerkelijk was, wou graag aan de slag, dus “dat kon wel”. Na dat seizoen ben ik nog even gebleven, het beviel me wel, de horeca. Dat heeft me de volgende 15 jaar qua bijbaantjes (restaurant d’AldWal, Witte Kat, Jantjes Verjaardag, Sofitel, the Grand Ams. etc.) bij mijn opleiding gevormd. Het is keihard werken maar ook een geweldig gezellig vak waar mijn liefde voor gastvrijheid/eten/koken is ontstaan.
Basischool Eastkime (nu inmiddels opgedoekt helaas), middelbare school R.S.G. Magister Alvinus, (van vmbo naar kader beroeps) beetje een zooitje van gemaakt… met een ontbrekend kompas maar naar MBO hotelschool. Dit vond ik leuk. In Leeuwarden de opleiding gevolgd en mooie avonturen mogen meemaken. Een tijdje op Aruba tot even in Amsterdam wonen. Daarna volgde automatisch de hogere hotelschool. Hier kwam ik er snel achter dat het serieuzer werd en dat ik toch vaker bezig was met de ontwikkeling en het ontwerpen van het hotel/restaurant/café dan met het runnen ervan. Bouwkunde en architectuur heeft mij altijd al geïnteresseerd en als een ferme gelover in timing kwam op dat moment mijn broertje met een flyer van de HTS, met daarin een minor in interieurarchitectuur. Zo gezegd zo gedaan, ietsjepietsje meer dan 4 jaar later, ben ik afgestudeerd als bouwkundig ingenieur, met als specialisatie Interieur en vormgeving. De interieur-ingenieur was een goede naam geweest voor mijn bedrijf wat ik nu al een dikke 12 jaar mag hebben, het is alleen een heel saai; AW ontwerp geworden. Destijds leek mij dat duidelijker…….
Ik heb al veel mooie opdrachten gehad en opdrachtgevers mogen helpen, over het algemeen redelijk lokaal maar erg verschillend, particulier, zakelijk en uiteraard horeca. Maar ook tuinontwerpen, in 2017 meegedaan aan een prijsvraag (in sommige gevallen krijg je in interieur/architectuurland op deze manier opdrachten binnen) en na deze gewonnen te hebben ben ik me gaan verdiepen in de groene wereld, het is tenslotte ook een buitenruimte. 😉 Sindsdien mag ik dat ook aan mijn repertoire toevoegen. Kortom; van grote tot kleine opdrachten, de veelzijdigheid en het samenwerken met verschillende opdrachtgevers en specialisten vind ik juist het hele leuke. Voor diegene die nu naar mijn website snelt; ik ben 1,5 jaar geleden gehackt en hij is (nog steeds) in aanbouw! Zoals Claudia in de vorige Veer aangaf mocht ik hen ook helpen bij de nieuwbouw van hun huis. Na het eerst geoefend te hebben als bouwteam-achtige vorm bij Doekele & Jantje, waren beide een mooi proces met een nog mooier eindresultaat. De laatste van het drietal is nu in aanbouw, De Opper nummer 3. Nieuwbouw in samenwerking vond ik ontzettend leuk en leerzaam, toch ligt mijn kracht bij het werken met een ‘schil’ (verbouw/uitbreidingen etc.) Ook het maken van meubels vind ik erg leuk. Bij gebrek aan tijd komt dat er niet veel van maar wie weet wat de toekomst weer brengt voor deze hobby’s.
Terug naar 2008, nadat ik een tijdje in Amsterdam stage/werk had gehad wou ik toch terug naar Friesland. Heel leuk de stad, we komen er nog veel en graag, maar wonen, nope. Met toch wel wat ambivalente gevoelens om weer terug te zijn begon die avond in juni het EK-voetbal en waar moet je dat kijken: in De Kroon in Sneek! Die avond kwam ik heel toevallig ook Niels Hoekstra tegen….. Eerst wonen bij hem, toen iets samen gezocht; de gedempte Poortezijlen 7a, fantastische tijd gehad, school/werk/bijbaantjes/stappen/onze eerste hond en vele onbezorgde avonturen beleefd.
In 2015 is mijn moeder, na het overlijden van mijn grootouders, naar de Tsjerkebuorren verhuisd; begane grond wonen, een tuin en het huis in de familie houden. Toen kwam de vraag of de Harinxmastrjitte 3 en daarmee Heeg iets voor ons was. Het was een enorme kans/stap maar we wisten niet of een dorp (al)iets voor ons was, daarom eerst maar gehuurd. Het huis/dorp/mensen beviel ons erg goed en na 3 jaar konden we het kopen. (3 is een terugkerend thema, heb ik al schrijvend in de gaten) Een kleine 3 jaar later (jan 2018) werd onze Ben geboren. In een week, waarbij de vlag uiteraard uit hing maar meerdere keren van de gevel is getrokken door de enorme stormwinden, werden wij ouders. En weer 3 jaar later (aug 2021) kwam onze Ted. Huisje, boompje (op het dakterras) en beestje (twee boys en een hond); compleet.
Na al dat alles zijn wij in Juni 2023 getrouwd en mag ik sindsdien ook Hoekstra achter mijn naam zetten en hoor ik, volgens onze oudste, nu ook “echt” bij het gezin”. Alles rondom water vind ik heerlijk; varen, suppen, zwemmen, dobberen op o.a. het Leeg Sân, alleen duiken is hier iets minder. In de zomer gaan we graag (o.a.) naar Spanje, daar hebben we familie wonen en voelt dat voor mij als een tweede thuis. Duiken vind ik mooi en dit is daar iets leuker dan in het Hegermeer. Ook Wintersport zijn we groot fan van, met een kleine pauze toen de kinderen klein waren, willen we dat aankomend jaar graag weer gaan doen.
We wonen hier dus al 11 jaar, we vinden Heeg een geweldig dorp, van alle gemakken voorzien en met een groot gemeenschappelijk hart. In de winter rustig, alhoewel ik het idee heb dat dat ook verandert. In de zomer levendig en ondernemend. Kortom, we wonen hier met veel plezier en blijven nog wel even!
Ik nomineer hierbij Anouk Kramer voor de Veer, onze kids hebben dezelfde leeftijd wat je al snel samenbrengt op het schoolplein, zwemlessen, sport etc. en recent (bij deze een aanmelding voor Net yn ’t net) en in zeer beginnende vorm, op het tennisveld. Break a leg! (veel succes. red.)